Hoe werkt jouw geheugen?
Je geheugen bestaat uit twee opslagruimtes.
Het kortetermijngeheugen is kleine ruimte waar je voor een korte tijd informatie in kunt bewaren. Als die vol is, is hij vol. Dat betekent dat die informatie er ook meteen weg moet. Anders kunnen we niks anders opslaan.
Het langetermijngeheugen is een veel grotere ruimte waar we oneindig veel informatie kunnen vasthouden voor een veel langere tijd.
Kortetermijngeheugen
Ons kortetermijngeheugen is superhandig om kleine stukjes info even vast te houden. Denk aan een telefoonnummer of een kort boodschappenlijstje of je bestelling bij de frituur. Een hamburger, een boulet, een kaassouflé en een grote friet met mayonaise.
Die dingen kun je dan voor heel even onthouden, maar daarna wordt het uit je geheugen gewist. Je vergeet het gewoon. En gelukkig maar! Een boodschappenlijstje hoeven we helemaal niet voor altijd te bewaren in onze hersenen.
Verruim je kortetermijngeheugen met deze truc!
Langetermijngeheugen
In het langetermijngeheugen kan veel meer aan.
Meer informatie en voor een langere tijd.
Denk aan een taal die je hebt geleerd waar je nog 't een en ander van weet, een interessant feitje dat je leerde, een vaardigheid zoals skiën of herinneringen uit je jeugd, een bepaalde geur die je altijd zult herkennen.
Zo kun je je hele leven lang iets onthouden.
Van kortetermijn- naar langetermijngeheugen
Meer weten over actieve studiemethodes?
Luister onze podcastafl. 2 'Blokken als een Baas' of bekijk het webinar 'Effectief Leren'.
Hier heb je een aantal blogs waarin ik je vertel over een actieve studiemethode.
Hoe komt het dan dat je soms iets vergeet?
Super vervelend, zeker als je zo je best hebt gedaan tijdens het leren! Maar waarom laat je geheugen je dan soms zo in de steek? Waarom vergeten we dingen?
Hermann Ebbing in the haus!
🧔 Hermann Ebbinghaus, een psycholoog uit de 19de eeuw, bestudeerde hoeveel je precies vergeet en hoe snel dat gaat. Die informatie goot hij in zijn wereldberoemde ‘vergeetcurve’. De curve bestaat uit een lijn (eerste op de grafiek) die eerst heel snel naar beneden daalt en dan rustig verder doorzakt.
Uit zijn studie kunnen we leren dat we onmiddellijk na een studiemoment nog 100% kunnen weten wat we net geleerd hebben. Twintig minuutjes later schiet daar maar 60% van over en na één uur is dit al minder dan de helft! Op het einde van de curve kun je aflezen dat we na één maand nog 20% weten.
Het effect van herhaling
Geen paniek! Gelukkig hoeft dit niet het einde van je schoolcarrière te betekenen. Op de onderstaande curve zie je namelijk het positieve effect van herhaling. Wanneer je de leerstof regelmatig herhaalt, zal de leerstof veel langer in je geheugen blijven zitten! Dat kun je zien in bovenstaande figuur.